torsdag 2 juni 2011

Virkade svampar och loppisfynd

Jag surfar runt bland olika handarbetsbloggar och huvudet fylls med en massa idéer men inte mycket blir gjort, förutom tråkiga måsten här hemma. Fler som känner igen sig?

Fick i alla fall för mig att jag ville virka något, ligger en massa halvfärdiga saker lite varstans för tillfället, men det är roligare att börja på något nytt. Hittade en sida på engelska med en massa tv-spelsfigurer och googlade och hittade några av de beskrivningarna översatta till svenska. Bl a den här Mariosvampen


Jag har satt fast en nyckelring upptill på svampen, den är lagom stor för att fungera som det. Jag vet inte vad det är för slags garn, bomull är det väl i alla fall men mer vet jag inte. Jag fick en hel icapåse med garn av min mormor när jag hjälpte henne förra helgen. Jag har använt mig av en virknål i strl 2 och virkningen blev tillräckligt tät för att vadden inte ska sticka ut.

Jag har faktiskt påbörjat en svamp tidigare, för någon månad sedan, då hade jag inte rött garn hemma utan bara rosa. Idag sydde jag ihop den och den svampen blev så här. 


Den här svampen är virkad i ett tjockare garn, Molly från Järbo köpt på Panduro, använde virknål 3. Mönstret finns hos Ia Nyckelpiga. Det är vita glaspärlor som är påsydda uppe på hatten.

Måste bara visa några loppisfynd som jag köpte för ett par veckor sedan när vi hade loppis här i bostadsområdet. 


En gul plastburk som det andas 70-tal om. Den kostade hela 5 kr.


Ett (ask)fat med ett rådjur, riktigt gulligt tycker jag. Inhandlat för 15 kr. Köpte även 6 st fina likörglas, som skulle kosta 2 kr st men fick dem för en tia. En stor fin glasskål som man t ex kan ha bål i för en tjuga, alltså totalt 50 kr. :)

I söndags var det ju en loppis inne i Göteborg, megaloppis i Majorna. Jag hjälpte min mormor som bor i Majorna, att sälja av lite saker hon sparat i källaren. Passade då själv på att sälja lite dregglisar och napphållare. Tack ni som stannade till och handlade! :) Själv köpte jag ett vitt sängbord för en tjuga.

Jobbar imorgon men sedan ledigt i tre dagar. Har jättemycket planer, får väl se om det kan bli något sytt också.

5 kommentarer:

Mia sa...

Åh så söta svampar. Killarna skulle älska Mariosvampen tack för tipset.

Fangoria sa...

Vilka söta svampar! Önskar jag kunde ta upp virkning igen, helt glömt hur man gör...=(
Älskar oxå loppisar!!! Fina fynd!

dorabella sa...

Väldigt söta svampar! Och vilka fynd du gjort! gillar bambifatet.

Åsa Tidqvist sa...

rådjursfatet var väl för sött! och jag blev riktigt sugen på att virka en mario-svamp faktiskt - har inte virkat på över ett år tror jag...

Hawk and Weasel sa...

Oj vilka små pluttsvampar! Och fint rådjur.