söndag 26 februari 2012

En randig tröja och en badrock

Här är en tröja jag sydde igår. Ett randigt collegetyg som har legat läääänge i garderoben. Jag tyckte det var dags att sy något av det nu.

Jag sydde efter ett gammalt Ottobremönster från 2009, men förstod inte beskrivningen, det skulle vara båtringning i halsen, så det fick bli en vanlig bred mudd. Kanske att jag gör om den men jag tror inte det....

En trött C i går kväll.


Ottobres storlekar är ju lite som de är. Men jag tror att de har blivit lite bättre på senare år? Tidigare var de ju väldigt breda och korta i modellerna. Här är det strl 122 som blev lite i bredaste laget.

En badrock har jag sytt också. Fick förfrågan från en kollega om jag kunde sy en badrock till hennes barnbarn och visst det kunde jag ju göra. Så hon köpte en badhandduk på Hemtex och av den blev det den här badrocken. Jag behöll den befintliga kantningen nertill, i ärmarna och i luvan. Jag hade snedslå som passade perfekt som jag sydde dit i öppningen framtill.


Men hjälp vad det luddar att klippa och sy i frotté! Hela köksgolvet var fullt med blått ludd igår kväll, så klockan halv tolv i går när sömnaden var klar stod jag och dammsög, ville ju inte få med mig luddet runt i hela lägenheten.


Mönstret till badrocken finns i Ottobre 6 2011. Minsta storleken var 86, jag skulle sy en i storlek 74 så jag försökte minska mönstret lite och måttade även efter en tröja i strl 74 men jag ville ju inte att badrocken skulle bli för liten heller... Hoppas nu bara att den passar.


8 kommentarer:

dorabella sa...

Den blev ju jättesöt , badrocken!!! Väldigt smart att ta ett badlakan!!

Helena sa...

Tröjan blev söt och fräsch!! Jag har oxå sytt en badrock av ett gammalt frottébadlakan en gång...på något sätt känns det väldigt länge sen... å visst blev det en massa småludd överallt. Men vad gör väl det när resultatet blir så här fint:)

Erica sa...

Snyggt både tröjan och rocken. Tröjan känns väldigt hårig och fin, perfekt nu.

Erica sa...

Ha ha vårig menar jag

Fangoria sa...

Jättesnyggt!!!

Pernilla sa...

Jätte fina, ja man kan bli smått tokig av allt ludd från frottè :)

retrostuff sa...

Härlig, lite hopp om sol, blev ju tröjan. Badrocken är ju bara så snygg, kul att du använda de befintliga kanterna.

hönapöna sa...

vilken superfin badrock... har funderat på att sy en till sonen, kanske ska ta tag i det nu...! :-)