söndag 13 februari 2011

Volangsingoalla


Den här tunikan började jag på för ett tag sedan men så märkte jag när jag skulle klippa ut ärmarna att tyget inte räckte :/ Så då blev projektet liggande i väntan på att matchas med ett annat tyg. Men jag har inte lyckats hitta något, har väl inte letat så våldsamt heller i och för sig. Idag kände jag att nej, nu får den bli färdig, så jag lade tyget åt andra hållet och klippte ut ärmarna, alltså stretchen åt andra hållet. Än så länge fungerar det. Får väl se hur den ser ut efter tvätt.

Mönstret jag har utgått från är det jag nästan alltid använder, Ulla Welinders singoallamönster, omritat från strl 98 till passande storlek. Det som tog längst att sy på tunikan var rynktrådarna till volangen, övertråden löpte amok på undersidan och det blev till att sprätta och försöka få ordning på det. Tyget fick jag förra året i försenad födelsedagspresent. För tillfället har jag bara overlockat nederkanten, den ska eventuellt fållas men jag tycker det ser bra ut som det är. I ärmarna har jag inte satt i någon resår, tycker inte att det behövs, brukar ju göra antingen det eller sy i mudd men nu är den bara fållad i ärmsluten.


För att hejja på C:s rosa period ;) så fick det bli ett Hello Kitty stryka på märke också. För då, för några veckor sedan, när jag började klippa ut den här så var hon själv med och valde ut det här tyget men idag var det tydligen fult! Men med en Hello Kitty på tröjan så blir man så här glad! :)

Var gärna med i utlottningen, en vecka kvar till dragning!

5 kommentarer:

Malin E sa...

Tycker den blev jättefin! Hoppas ärmarna inte vrider sig eller så i tvätt sen-Här har du en till som försöker lära sig att virka lite.Det går inte så fort men lite i taget så...fniss..
KramMAlin

Palven sa...

De små damerna är för roliga, ombytliga, men ibland lättflörtade med tex ett Hello Kittymärke ;o)

Miiaoo sa...

Hello kitty räddar det mesta här med.. ;o)
Tunikan är jättefin! Gillar att det är volang på den! Snyggt!
Å det där med "amokande" övertråd har jag haft idag också! Jag skulle fålla en liten tröja i st 104 och det är ju ingen lång sträcka att sy men det tog säkert ½timme! Sicket sprättande jag fick göra, vet inte vad som föll maskinen in idag... I don´t like it!

Mirre Syr sa...

När jag rynkar trikå så brukar jag göra det på overlocken och det går mkt fortare och man slipper skenade över- eller undertråd..

Skulle du vilja se hur man gör kan jag göra ett inlägg på min blogg.

MVH Mirre

fabelblå sa...

Så søt den ble med volang nede :-)