tisdag 6 april 2010

Påskhelgens sömnad

Jodå, vi blev magsjuka hela bunten i helgen. En efter en insjuknade vi. Jag är hemma idag också eftersom äldsta dottern var dålig igår. För två år sedan, tror jag det var, hade vi magsjuka som gick runt, runt i familjen. Jag brukar inte använda Klorin men då åkte jag ner till Ica och fick tag i den sista flaskan, det var nog fler än vi som var dåliga, och sanerade hela hemmet. Jag pratade med dagispersonalen idag och tydligen hade det bara varit ett barn på avdelningen i torsdags! Hoppas nu att det är över för den här gången. Jag har i alla fall sytt lite i helgen, aptiten har ju inte varit på topp för någon av oss, så istället för att laga mat har jag sytt ;) Riktigt så illa var det väl inte, lite ägg och Jansson pillade vi i oss. 

En singoallatunika sydde jag igår efter ett omgjort Allt om handarbete mönster, strl 4 år? tror jag det är, fanns med i nr 4 2008. Enligt mönstret ska det vara knäppning bak men jag lämnade en öppning i raglansömmen som ett sprund med knytning. Gecko har en jättebra beskrivning hur man syr sprund och kantband. C provade igår men ville inte fotograferas. Tunikan blev i vidaste laget nertill så jag funderar på att sprätta bort kantbandet och eventuellt göra det mindre så att det blir lite ballongeffekt på tunikan istället eller sy en kanal och trä i resår eller sy på en mudd? Eller också låter jag det vara. Ska försöka få livebild så ni får se hur den ser ut på. Annars tycker jag att den blev fin och rätt så somrig. Rutigt tyg och snedslå från Stoff och stil.


Jag var riktigt på syhumör igår och hann även med att sy ett par jeans. Ett par av mina avlagda jeans blev ett nytt par till C. Jag sydde ihop dem på overlocken och sydde sedan stickningar med förstärkt raksöm. Jag har inte fattat vad som var förstärkt raksöm på maskinen förrän nu! Ja, ja man lär sig något nytt hela tiden. :) Fickor har jag lyckats få till den här gången också till C:s stora glädje. Jag har utgått från ett Ottobremönster som vid det här laget är väldigt omgjort, det mönstret har inte muddar och inga fickor, det har jag lagt till själv. Strl 98 som är förlängt med kanske 5 cm. Muddväv och bomullssnedslå från Stoff och stil.


Jag ska se om C ställer upp på ett foto senare idag. Nu ska jag gå och se efter om någon är sugen på lunch.

16 kommentarer:

FridoLi sa...

Jättefina kläder! Riktig somrig och härlig tunika!

Palven sa...

Supersöt singoalla - får verkligen sommarkänslor :o)

Le Petit sa...

Vilket somrigt och fin set!

JuMel sa...

Vad jobbigt med en magsjuk påsk:( Hoppas ni slipper mer av den varan nu iaf! Vilka fina kläder, gillar speciellt tunikan. Har själv tittat på det tyget till en tunika åt nån av tjejerna så nu blev jag än mer sugen. Det skulle säkert bli fint med resår nedtill också om den känns för vid.

Maria sa...

Vad fina kläder, både enskilt och ihop!

FLOOSAN- tävling pågår sa...

åh va mycket fint du gör!

Ps va gärna med och tävla

Doris_Assar sa...

Jobbigt att ni blev sjuka! Men tokfina kläder blev det!

Helena sa...

Superfint set...eller ja man kan ju ha respektive plagg till andra kläder oxå...men det passade jättefint ihop:)

Ingrid sa...

Supersnygga kläder!! Tråkigt med magsjuka - det är det värsta som finns tycker jag.

Y sa...

vad jag skrattade när jag läste din kommentar hos mej! jättesöta kläder! Kantband i halsen blev verkligne snyggt!

Äppel Päppel sa...

Usch för magsjuka! Men snygga kläder du fick sytt! Gillar tunikan jättemycket! Så söt!

Anonym sa...

Gillar tunikan! Älskar kantband! :) Hoppas magsjukor håller sig borta!!

LillaBarn sa...

Oj vad fint! Gillar färgerna och modellerna. Tycker inte att tunikan ser så bred ut, men det ser man ju inte förräns den är på kanske?!? Stackars er med magsjukan. Peppar, peppar säger jag här.....

HomeRiver sa...

Underbar tunika!!

Anonym sa...

Setet är så fint Helena!! Är sugen på brallorna live, dom sitter säkert kanon! Vilken fin header du har också :)

KRUMELEJ sa...

Wow, det här var läckert! Hoppas att ni kryat på er och att ni slipper ett varv till.