onsdag 25 februari 2009

Jag var tvungen!


Sybegäret blev för stort så i söndags ringde jag min mormor och frågade om hon kunde tänka sig att låna ut sin symaskin. Jo, det kunde hon. Hon syr mest gardiner och lägger upp lite byxor nu för tiden så det gick bra att få låna den tills min maskin är tillbaka från service. Det finns bara raksöm och zickzack på den men det får duga så länge ;-)



Tittade i UFO-högen och där låg ett par utklippta manchesterbyxor till C så de sydde jag ihop i kväll. Det blev inte så snyggt på insidan och vid muddarna men det får duga. Kan ju sy över sömmarna en gång till, så att de blir "kastade", när jag får tillbaks min egen symaskin. Byxorna blev väldigt långa men jag tror att jag hade tänk sy en resårkanal men nu satte jag i muddar istället. C sov när byxorna var klara så hon får prova i morgon, får väl klippa av dem lite om de blir alldeles för långa.

De är sydda efter ett mönster ur Ottobre 4/2008, samma som de här. Jag klippte sönder ett par manchesterbyxor som har legat i garderoben jättelänge, har nog inte använt dem sedan C föddes. Mudden kommer från ett par leggings som har hamnat i min garderob av oklar anledning. Får emellanåt kläder från mamma och mormor, som kanske inte alltid är i min smak men de är bra att ha och klippa tyg, använda knappar och eventuella blixtlås ifrån ibland.

Nu ska jag leta vidare i UFO-högen, vet att jag har ett par byxor i IKEA:s flodhästtyg liggandes, som av någon anledning inte har blivit färdigställda. Får väl kanske ta tag i det imorgon.

(Jag ser nu att det här är mitt 100:e inlägg här i bloggen!)

7 kommentarer:

Lilla NovaK sa...

Trist när man inte kan göra det man vill, men jag vet hur det är med abstinensen... =)

Du får passa på att rensa ordentligt i din UFO hög!!

Anonym sa...

Vad kul att du har en maskin!!!
Tack för dina gratulationer!!

Zazza sa...

Grattis till de första 100 inläggen och jag ser fram till många fler. Det är helt i min anda att slakta gammla kläder och att sy om till något nytt och unikt och att ta tillvara knappar och blixtlåsar m.m. Glädjer mig att se bilder på förvandlingarna. Kramizar Zazza

Marie Frost sa...

Grattis till 100 inlägg, må det bli många fler! :)

Anonym sa...

Självklart måste man få låna så sybehovet kan tillfredställas. Och grattis till det 100:e inlägget, jag hoppas på många fler förstås!

od Andulky sa...

Fina! Grattis till 100:e inlägget!

Heilt spesiell sa...

Forstår godt du begynte å få abstinenser;) Flott bukse.