fredag 5 november 2010

Ett gammalt UFO, en halsvärmare och ett par tossor

Jag är fortfarande hemma med en förkyld C. I tisdags låg hon febrig hela dagen, onsdagen var hon betydligt bättre, så igår morse kändes det som det var dags för dagis igen. C hoppade upp ur sängen och klädde på sig som vanligt  men på vägen till dagis blev hon jättetrött och när vi väl hade kommit fram så var det bara att vända och gå hem igen. Stackars C var helt slut efter promenaden till dagis, hostade och var jättesnorig, så det var ju bara att inse att hon inte skulle klara av en hel dag på dagis med det tempot som de har där. Vi gick hem och C fick lägga sig på soffan och titta på film. Lite snopet var det och tänk vad man kan felbedöma. :/


Jag rev runt lite i UFO-högen (unfinished objects) och stack mig för femtioelfte gången på de här bruna hängselbyxorna som har legat ihopnålade sedan ett år tillbaka. De skulle ha skickats med i det här setet men jag hade kört av tvillingnålen och drog mig verkligen för att kantbanda hängslena så jag sydde ett par vanliga muddbyxor och skickade med istället. Nu kände jag mig i alla fall redo för att göra ett nytt försök. Och det var ju inte så krångligt. Sydde lugnt och fint och det gick över förväntan. Nu är det bara en sak som stör mig och det är att jag bankade i tryckknapparna fel, de hamnade tvärtemot, eller hur jag ska förklara det. Nu kommer hängslet bakifrån och hamnar ovanpå framstycket, antar att det skulle ha varit tvärtom?


Jag har inte beskrivningen kvar hemma eftersom jag hade lånat Ottobre på biblioteket men jag kom i alla fall ihåg att förstärka hängslet där tryckknapparna sitter. Skulle kanske ha bankat i tryckknappen närmare kantbandet också? Brun velour från Andersson & Hjalmarson Är det någon som vet om de har kvar butiken? Hittar inga öppettider på hemsidan. Brun mudd och tryckknappar från Stoff och Stil.

Skönt att få bort ett ofärdigt syalster i alla fall även om jag inte har någon att ge byxorna till för tillfället.


Sedan sydde jag en halsvärmare till lillkusinen, har fått förfrågan om en halsduk som är som en dregglis fast för större barn, undrar om jag har förstått beställningen rätt? Pingvintyg och brun fleece från Stoff och stil.


Mamman sa att liknande finns hos PoP, jag var in i en PoP-butik häromdagen men hittade bara fuskpolos. Stadium har ju den här modellen så det fick bli en sådan. Jag har även sett att flera sybloggare har sytt sådana här halsvärmare. Jag ritade upp ett mönster och fick med nöd och näppe prova på min lilla sjukling, men jag tror och hoppas att den ska passa kusin E.


Sömnaden tog inte slut med det igår, det blev ett par tossor till dockan också :) Ritade av dockans fot och knåpade ihop ett tossmönster. Igår hann jag med riktigt mycket! :)

10 kommentarer:

annas alster sa...

Hej!

Jag tycker att hängslena ska sitta så som du har gjort! Att det bakre går fram över det främre. Annars så går det att få bort tryckknappar har jag upptäckt, jag är som är nybörjare och slår i fel titt som tätt. Knipsa av den runda ringen på några ställen med en avbitartång. Sen är det bara att dra ut! :)

Miiaoo sa...

Så fina saker!! Ursöta rossor till dockan!!
jag håller med om att hängslena sitter rätt om det bakre ligger ovanpå det främre. =o) Jättesöta är dom också!!
Jag har också ritat och sytt halsvärmare men jag glömde fota innan leverans, dumt nog.. Men jag lär väl göra fler. Mina ser inte riktigt ut som din gör .. hoppas dom funkar lika bra i vilket fall. =o))

TRI o MAR sa...

Så flitig du varit! Det är en skön känsla att få undan dessa UFON, tycker byxorna blev jättefina! De andraa skaerna också givetvis.

Nilla sa...

Va härligt att få vara så effektiv! Mycket fint du gjort. Tycker också att det ser bra ut med hängslebyxorna sådär. Dessutom kan inte små skruttar nå tag i flärparna och knäppa upp själva då.

Style by M.O.M. sa...

Vad fina saker du har sytt! Jag har också sytt sådana halsvärmare, enkla och bra! Blir lite personligare och roligare när inte alla barn på gården på förskolan har POP och Didriksons halsdukar :)

Trevlig helg!

Mvh,
Karin "Tösabiten"
http://hostosabiten.blogspot.com/

Anonym sa...

Vilka fina byxor och jag tror knapparna ska sitta så som du gjorde!

Heartbeatdesign sa...

kanoooonfina byxor! Jag vill också sy såna :)

Fangoria sa...

Jättefina!! Jag tror oxå knapparna ska sitta sådär, har för mig jag följt nåt mönster där det var så.
Du hann med mycket fint ändå denna sjukdag! =)

SUADDA sa...

Vad kul att du vill vara med i min utlottning!
Här kommer 1 lott till dig! =)

Har kikat in till dig tidigare! Tycker du gör så mycket härliga saker! Älskar bl.a. ditt hjärt-alsband här längre ned =)

Helena sa...

Vad duktig du är, och vad bra att dockan också fick nya tossor. Vad har du för symaskin?