fredag 8 januari 2010

Matryoshka mobilsmycke



Jag fick hem ett par sådana här ryska porslinsdockor nu i veckan och var ju tvungen att prova lite olika varianter. Mobilsmycke eller halsband? Funkar ju vilket som :) Lila halsband att matcha med den lilla lila babushkaväskan kanske. (Kallas de för Matryoshka eller Babushka?) Jag sydde upp ett par sådana här små väskor till julmarknaden, har nog inte visat dem ännu?



Nu ska jag försöka få ihop ett par örhängen till min mormor som fyller år idag, kalas blir det imorgon - ja, det är många födelsedagar nu. Jag, en av mina småbröder, sambon och min mormor fyller allihop år inom loppet av en vecka. Även en kusin och hans pappa, d v s min fasters man fyller år den här veckan! Många stenbockar i släkten :D

7 kommentarer:

od Andulky sa...

Så himla söt väska!!

LillaBarn sa...

Jättefina. Jag kallar dem Babushka, mest för att jag inte kan stava till det andra namnet. Inte för att jag vet hur den första stavas helller... Söt väska, fint tyg!!

Junebacken! sa...

Babushka är namnet jag känner till, kanske finns det flera? Underbart till både halsband och mobilsmycke tycker jag, själv skulle jag absolut vilja bära det som halsband!

OttoPippi sa...

Vilka söta babushkor (kallar dem också så). De kan ju användas til mycket, men jag kan också tänka mig ett sånt halsband :-). Väskan är också så himla söt. Hur gick det med mormors örhängen???

Helena sa...

:) Ja du Ottopippi, det bidde inga örhängen till mormor hon fick ett armband jag hade på lut istället och hon blev glad för det. Men jag ska göra ett par örhängen till henne för att matcha ett halsband hon har fått tidigare. Det är inte alltid inspirationen väller över en, men de dagar den gör det så får man släppa allt annat och pyssla på! :D

Unknown sa...

Vilken söt väska!

Anonym sa...

På ryska heter trädockorna matryoshka! Jag kallde dem babushka en gång när jag pratade med en ryss - och fick ett gapskratt tillbaka!!

/Linda