tisdag 26 januari 2010

Vetevärmare

Till slut har det blivit en vetevärmare sydd. Jag hade tänkt sy upp några inför julmarknaden i december men hittade inte vetekärnor då plus att jag inte hade tiden riktigt heller.



Igår sydde jag det här hjärtat som ett test. Klippte ut ett hjärta i lakansväv, fyllde det med vetekärnor och sydde ihop. Sydde sedan ett fodral i vitt linnetyg där jag gjorde en omlottöppning på baksidan. Den kom lite lång ner så öppningen blev rätt liten men innerkudden går att få in i alla fall. Nästa gång får öppningen hamna längre upp + att hjärtat ska förstoras upp. Körde det i micron i en minut och det höll värmen en bra stund. Skönt att värma sig på i kylan!

Tillägg: Här har jag hittat information om hur man syr vetekuddar, bla i ett trädgårdsforum och i den här bloggen finns en bra beskrivning.

9 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

Jättefint och mysigt! Jag har faktiskt två påsar med vete som jag köpt för att ha till vetevärmare - sen kom jag inte längre! ;) Kanske på tiden att göra ett par!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Det står på min Att-göra-lista också. Tänkte göra en som lindring vid sonens växtvärk. Men var köper man vetekärnor?

Mia sa...

Jag undrar samma sak som Bobo var köper man vetekärnor. Har tänkt sy sådan men inte sett fyllningen. Vetekross har jag sett.

Ph sa...

Fiffigt, Helena!
Jag har en sådan skön vetevärmare som man kan ha runt magen och fästa med kardborreband, den har räddat mig många gånger, eller minst en gång/månaden ;)

Kram, Ph
(PS. bröllopet är 17/7. Hopp om fint väder finns!)

Pilo sa...

Vilket fint hjärta. Jag borde skaffa mig en sån kudde eller försöka sy en själv :)

Tror inte att det är någon fara att ditt barn tittar. Det är nog värre med vuxna som inte tittar eller tittar i smyg och viskar.
Klart att man blir fascinerad av en rullstol!

Ha en fin onsdag!

Ph sa...

Drygt 6 månader kvar, som tur är! Behöver få bort några kilo först... ;)

Heilt spesiell sa...

Tusen millioner takk for en nydelig PIF som lå i posten idag.Mer perfekt kunne det ikke bli.Nydelig sømarbeid,herlig stoff og modell og ikke minst nydelig smykkepynt på veska.Annika likte det knallgodt.Bilder kommer på bloggen etterhvert måtte bare innom å takke deg!

LillaBarn sa...

En san skulle jag vilja ha, fast fylld av is.....

Fröken Pyssel sa...

Håller också på att sy vetekuddar. Vad jag ska med alla till vet jag inte riktigt än, hihi, men det kanske får bli presenter? Vilket söt singoalla du sytt, min dotter skulle älska den :-)