onsdag 3 mars 2010

Mer semesterbilder

Hej! Längesedan det skrevs något här nu. Vi kom hem från semestern i torsdagskväll, 26/2. Jobbade fredagen och kände mig jättetrött och konstig på eftermiddag och blev sedan jättedålig i helgen. Febrig och ont i hela kroppen, sov nästan hela helgen. Fick ont i ena örat på söndagen och fortsatt ont i kroppen. Känner mig bättre idag och ska försöka ta mig till jobbet imorgon. Blev säkert smittad av något på flyget hem. Eftersom jag inte har hunnit sy något sedan jag kom hem så tänkte jag, trots att det här i första hand ska vara en sy- och pysselblogg, visa lite mer bilder från vår resa. Vet att släkt och vänner tittar in emellanåt, så tills vi hinner träffas så kan ni ju få se de här bilderna så länge! :)

 Huset vi hyrde och bodde i i tre veckor. 

Stranden i Hua Hin, Thailand.

Vi matade apor uppe på "apberget" där det också låg ett tempel som man nådde via en låååång trappa.
Elefanttrekking.


12:e, 13:e och 14:e februari firades det kinesiska nyåret. Då var det extra mycket folk ute på stan och på kvällsmarknaden. Sambon fick en orm hängd över axlarna och såg ut att trivas. Jag nöjde mig med att klappa den lite på svansen.

Vi åkte upp till Hiltons skybar på 17:e våningen på lördagen och drack en drink. Man såg ut över hela staden. 
 Hiltons skybar i Hua Hin

 På kvällsmarknaden hittade jag det här marknadsståndet som var en rosa folkvagnsbuss, där såldes bla Kokeshidockor och jag kunde inte låta bli att köpa en. 

Hittade även lite annat småplock, bl a det här...

Hårspännen!

Det blev även en dagstur till Bangkok för shopping i de stora varuhusen. En dag var alldeles för lite. Äldsta dotten ville till MBK, för där hade hon fått reda på att det fanns en viss sorts jacka som hon ville köpa, så halva dagen gick till att gå där inne. Hon fick köpt sin jacka och en hel massa annat.

Till höger, utsikt från Swensens, MBK. man ser uppgången till skytrainstationen.

Vi tog varsin glass på Swensens

Khao san road

På eftermiddagen åkte vi bort till Khao San road eftersom jag hade hört att det där skulle finnas en massa silverbutiker. Det fanns det, men många sålde bara till företag, och jag kände mig osäker på dagspriset på silver så jag köpte just ingenting men det var ändå kul att titta. Vi skulle ha åkt till Chinatown också men det hanns inte med. Synd! För det ska tydligen vara ett himmelrike när det gäller shopping av pärlor och andra smyckesdelar.

Jag har även tittat efter roliga tyger men hittade inget speciellt. Det finns ju väldigt mycket skräddare som säljer thaisiden och liknande, jag frågade på ett ställe om han visste om det såldes typ trikåtyger och barntyger men då skrattade han bara.... Vet inte om  han inte förstod eller om det lät som om jag sa något annat, eller om det verkligen var så roligt att någon ville köpa barntyger?


Mycket mindre än vad jag hade tänkt mig i smyckesväg fick jag med mig hem. Några strängar med stenar och glaspärlor samt några silverkedjor.

 På väg hem efter flygplansbyte i Istanbul. (Vågar knappt säga det, men efter tre veckor borta är det rätt skönt att vara hemma igen, trots att vi möttes av snökaos.)

Tillägg: Vi köpte en flygstol till Bangkok. Vi bokade resan redan i somras och hittade billiga flygbiljetter via den här hemsidan, http://www.supersavertravel.se/ Vi flög med Turkish airlines  som hade de billigaste biljetterna just då. Vi betalade c:a 5600 per flygbiljett. Ev fick något av barnen lite rabatt, kommer inte ihåg. Huset hyrde vi via en av sambons arbetskompisars kompis bekant... och betalade 2500 kr per vecka. Lite billigare än åka charter blev det nog men man får ju ordna transport från flygplatsen till huset själv m m. 

Det var/är ett stort hus med tre stycken sovrum på övervångingen med dubbelsängar, även ett sovrum med en bred enkelsäng. På nedervåningen var det öppen planlösning med kök och vardagsrum. I huset finns tre toaletter varav två har dusch. Huset ligger i ett  stort inhängnat villaområde med en gemensam pool och restaurang. Området ligger en bit ifrån centrum och  stranden så det är bra att hyra bil/moped/motorcykel, annars får man åka tuktuk eller taxi, för det är alldeles för långt att gå in till stan. Området heter Tropical hill 2, eller egentligen Tropical paradise.

7 kommentarer:

Annika / Idis o jag sa...

Hej!

Vilka härliga semesterbilder! Är lite nyfiken på huset ni hyrde. Har du möjlighet att maila mig lite info eftersom jag själv är intresserad av att hyra något till familjens semester? Vore jättesnällt!

Hälsningar
Annika, persavik@yahoo.se

Mia sa...

Välkomna hem vilket fint hus ni hyrt.

Tråkigt att du blev sjuk när du kom hem men det är väl mycke baciller som flyger omkring i luften på flyget.

Ha det bra/ Mia

Anonym sa...

Välkomna tillbaks! Jag har saknat dig!
Vilken underbar semester ni haft!

Palven sa...

Hoppas ni haft det bra!
Var i Ao Nang-Krabi, förra året och försökte oxå leta tyg. Men fick ungefär samma reaktion som du. Så det bidde inget tyg i resväskan hem, men en massa annat :o)

JuMel sa...

Åh, vad härligt ni ser ut att ha haft det! Synd att du blev sjuk efter semestern men det är ju inte allt för ovanligt. Har två kollegor som varit i Thailand i vinter och bägge blev sjuka när de kom hem och själv fick jag influensa den enda gången jag var där för 11 år sedan. Så kan det vara med långa flygresor, man drar på sig smittor av olika slag:( Vad kostar det att hyra ett sånt hus, det ser ju hur stort ut som helst? Har förstått att det iaf fortf är billigt att leva i Thailand. Välkommen hem och krya på dig!

Anonym sa...

Välkomna hem till snökaoset hehe

men så gott ni haft det! ser så skönt ut på bilderna.. 3 v med!!

hyrde ni ett hus? vad bra. men hur gick det till?
får man veta lite??

ha de bra!

Anonym sa...

Jag är så ofattbart svag för små figuriner. Förstår inte varför eftersom jag normalt är helt allergisk mot prydnader och onödvändigheter. Men din lilla Kokeshidocka fick mig verkligen att bli helt kär! Tack för fina bilder i övrigt, kul! :-)