söndag 13 september 2009

Mössor och dregglisar



Tänkte göra som de flesta andra och sy ett par mössor så ikväll blev det av och jag sydde några mössor och ett par dregglisar. Jag testade overlocken och den funkar fast den där nålen inte sitter där den ska... Konstigt. Hello Kittymössan är en beställning. De andra mössorna har ingen mottagare ännu men några får nog bli presenter och ett par lägger jag in i butiken. De är i lite varierande storlekar men mössorna med matchande dregglisar, rosa och turkosa moln, röda ugglor och gula elefanter, är alla i storlek 8 mån/1 år på ett ungefär. Hello Kittymössan är i samma storlek som den jag sydde till C, alltså c:a 2-3 år. Den blåvitrandiga och den andra rosavitrandiga mössan är något mindre, så c:a 1,5-2 år. Den blåvitrandiga knytmössan överst passar nog en nyfödd skulle jag tro. Det jag har kvar att göra är att banka i tryckknappar i dregglisarna men det får bli en annan dag, det är ju lite sent nu och jag har inte köpt någon prymtång ännu då behovet inte har känts så stort men är säker på att en sådan skulle underlätta. Nej, nu är det läggdags, ska sitta i möte/utbildning hela dagen imorgon så det gäller att vara utvilad ;-)

Tillägg: Mönster till mössorna kommer från Ottobre 1/2007, men förminskat, samt mönster till den lilla knytmössan kommer här ifrån, mönster till dregglisarna kommer från Allt om handarbete, kommer inte ihåg vilket nummer. Uggletyg och elefanttyg från Jofotex, randigt tyg från E-slöjd, molntyg från Jny-design. På baksidan av dregglisarna är det vit stretchfrotté från Stoff och stil. Hello Kitty är ett strykapåmärke från H&M, bara faststruket, inte sytt, hoppas nu att märket kommer sitta kvar.

7 kommentarer:

[ LiEmEl ] sa...

min dotter är totalt tokig i hello kitty så jag har inskaffat mej såna dä rmärken jag me =)
men stryker du bara fast dom lr syr du oxå??
den var riktigt söt med randigt iaf =)

Anja Allvin sa...

Fina mössor. Molnen är mina favoriter!

Maria sa...

Jättefina mössor och dregglisar. Undrar bara hur du "skarvar" ut snyggt i kanten med overlocken. Hur du får målsömmen gå ihop med startsömmen snyggt, så att säga;)

od Andulky sa...

Vad mycket fint!!

Heilt spesiell sa...

Disse får nok ben å gå på ja;)

Marika på Odlingspyssel sa...

Grattis till vinsten på min blogg!

Mysebo sa...

Snyggt! Jag kan rekommendera prymtången, visst den kostar en del. Men man kan sätta fast knappar dygnet runt, utan att riskera att väcka barn och man :-)