söndag 20 september 2009

Tygkorg och näsduksfodral



Sydde en tygkorg och ett näsduksfodral igår efter jobbet. Jobbar vanligtvis inte på helgerna men det är så mycket nu och vi ligger efter så det fick bli extrajobb. C lade beslag på näsduksfodralet direkt, korgen ville hon också ha, men jag hade tänkt att jag skulle sy en korg till henne av Pippityget och djurkorgen ska bli en present. Så det får väl bli dagens sömnad. Jag har även ett par beställningar att ta tag i, både kläder och namnsmycken.

Här har jag hittat mönstret till tygkorgen, men jag klippte ut en cirkel som var 15 cm i diameter och efter lite uppfriskning av mattekunskaperna tog jag diametern gånger pi och fick då fram att omkretsen är c:a 47 cm, höjden på den här korgen är c:a 18 cm. Djurtyget finns hos Panduro. Jag strök på Vlieselin på det tyget efter som det är ganska tunt. Till innertyg har jag använt ett av min farmors gamla lakan, tjock och bra kvalitet. Sambon tyckte att man kan använda tygkorgen till blomkruka och det har han ju alldeles rätt i för storleksmässigt passar den här varianten till det.

Mönster till näsduskfodralet finns här. Pippityget är köpt på Åhléns.



Korgen med nedvikt kant

1 kommentar:

LillaBarn sa...

Korgen är supersöt, vill oxå sy en sån... Jättesött tyg!