söndag 20 december 2009

Beskrivning - hur man syr en prinsesstårta / prinsessbakelse

Jag hade med mig några, kanske inte så juliga, bakverk till julmarknaden jag stod på i början av december, bl a prinsessbakelser. De blev sålda allihop. I veckan fick jag en beställning från en arbetskompis på två stycken prinsessbakelser och tänkte att jag då kunde fotografera alla stegen och lägga ut beskrivningen. Så här kommer den:

Det här behövs:  Grön (eller rosa) velour, ett vävt bomullstyg till botten, om man använder velour till botten blir bakelsen som en boll, (det blev min första :-/ ), c:a en halvmeter spets, en ros och lite vadd. Måtten är 13 cm i diameter på det gröna tyget och 9 cm i diameter på det vita.

Börja med att nåla fast spetsen på bottenplattan och sy sedan fast den.


 Vik in spetsen mot rätan och nåla fast det gröna tyget räta mot räta med det vita. 

 

 Sy ihop botten med överdelen, lämna en öppning så att det går att vända rätt.

När man vänder ut bakelsen ser det ut så här.

Fyll prinsessbakelsen med vadd och sy ihop vändhålet.

Sy fast rosen.

Prinsessbakelsen är klar!

Smaskens! :)

20 kommentarer:

Palven sa...

Tusen tack för beskrivningen!
Detta måste jag testa :o) efter allt julstök är över.....

Sandra -Vildkatten sa...

vilken fin beskrivning, måste testa någon gång.

FrökenC sa...

Bra beskrivning!!

Nette/Rostis sa...

jättebra beskrivning, måste gräva i tidslådan och se om jag hinner prova på en :)

SWiSWi sa...

Vilken fin beskrivning och vilket smarrigt kakfat. Vill genast testa sy en ;)

angelmax sa...

va kul att du lagt ut en sån beskrivning satt precis igår och gjorde två prinsesstårtor på egen tanke, gjorde lite annorlunda än dig men i det stora hela lika!

Maria sa...

Superkäckt, det måste jag prova, man blir ju lite sugen:)

Anonym sa...

Åh vad kul! Tack för att du delar med dig! Har du lust att visa hur man gör lussekatter också? Jag har bara virkat tårtor och "katter" så här långt men det kan vara roligt att prova någor nytt.

Äppel Päppel sa...

Läckert! Ser riktigt smaskig ut!Tack för beskrivningen! Måste prova!

LillaBarn sa...

Om jag hade haft lite velour hade jag också provat, jättefina.... Man kanske skulle beställa stuvbitar från sverige och sy lite godsaker åt Jade som inte kan äta riktiga sådana....

Alla kan sy sa...

Så mycket söta saker du syr. Och så kan du sy kläder till dina barn. Jag är så imponerad av alla som kan det. Känns så svårt. Vill så gärna, men det tar emot.

God jul på dig!

KRUMELEJ sa...

Tack för den fina beskrivningen. Ha en bra jul!

evamar sa...

Tack snälla du för att du var så oerhört generös och skickade BÅDE ett halsband OCH örhängen. Tänkte bara tala om att de har kommit fram med posten och passa på att önska en riktigt god jul!

kroken sa...

Tack för en jätte bra beskrivning, en sådan måste jag prova att sy!

alvinea sa...

Jättebra beskrivning, länkar till den från min blogg!

Anonym sa...

hej vet du vilket jobb jag har haft att hitta denna sidan.... men ialla fall jag hittaden idag igen....
skulle sy den till mitt dagis men till det jag ville berätta
var att jag tog din ide om lussebullen men jag stickade den och lika så din kanelbulle gjorde jag fast i stickning
gud vad kul synd jag inte kunde maila dig bilder på dem
men om du vill hör av dig till mikael.lovkvist@bredband.net
kram helena

Sarah sa...

Tack för en kanonbra beskrivning. Har sytt två i rosa velour än hittills. Men har några till på gång. Har länkat till din beskrivning på min blogg.

Sarah sa...

Hej.
KOnstigt gjorde just ett inlägg, som inte verkade komma med eller så kommer det två, vi får se =)
Tckar för en fin beskrivning, har sytt två rosa hittills, men har några till på gång.
Har länkat till din blogg från mitt inlägg om dessa "bakverk"

Eva in Athens, Greece sa...

Så läckert! Du är jätteduktig! Lånar bild till ett bildspel och länkar, hoppas o.k!

Eva in Athens, Greece sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.